santiago

16 mei 2017

Met de fiets naar Santiago de Compostela

Het is even stil geweest met betrekking tot mijn avontuurlijke reizen. Dat je geen verslagen hebt kunnen lezen wil niet zeggen dat ik helemaal stil gezeten heb. Vorig jaar heb ik nog een rondje Belgie gedaan in vijf dagen. Een verslag daarvan heb ik zopas op mijn reisblog gezet.

En in het najaar van mijn Lourdes avontuur heb ik de  gesmokkelde kilometers in de Ardennen goed gemaakt. Dat betekende dat ik toen over Tongeren de door Raskin beschreven route heb gevolgd tot in het noordfranse Givet, en daar toen weer omgekeerd.

Nu staat er weer een nieuw avontuur op stapel. Het is misschien niet toevallig dat mijn Lourdesverslag eindigde bij Pont d’Espagne in de Pyreneen. Reeds toen had ik me voorzichtig voorgenomen om de stap over dit gebergte eens te zetten in de richting van Santiago de Compostela.

Reeds duizenden zijn me voorgegaan; enkele heb ik gesproken over hun avontuur, zoals De Belg uit Geraardsbergen nu wonend in  Ronse, die ik op mijn eerste trip ontmoette. Of Erik uit Twente die ik sprak in St. Ay aan de Loire, daar waar ik, vanwege het slechte weer, de trein nam en een jaar later deze kilometers toch fietste. Recentelijk Marco uit Heerlen die op dit moment ergens op de Meseta (Spaanse hoogvlakte) loopt. En op YouTube zijn er tientallen inspirerende film- en fotoverslagen te zien.

Ik heb me aangesloten bij het Genootschap van St. Jacob waarvan ik een zogenoemde ‘Credencial’ ontving. Dit is een paspoort waarin je stempels verzamelt van elke kerk of overnachtingsplaats op de route om zodoende te bewijzen dat je de Camino (of een deel daarvan) ook werkelijk gedaan hebt. Ik vernam dat je op het eind van de route zelfs in café’s en restaurants stempels kunt ‘bemachtigen’!  In een van die verslagen hoorde ik dat er veel ‘pelgrims’ zijn die slechts de laatste 100 kilometer lopen of 200 km fietsen teneinde het begeerde certificaat te kunnen afhalen. Dit beoog ik dus duidelijk niet. Het is dan maar de vraag wat je doel is?

Wederom wil ik half mei vertrekken en voor een deel dezelfde route volgen als mijn Lourdesreis. Dan ergens ter hoogte van Bordeaux afbuigen richting St. Jean Pied de Port. Vandaar zal er met minstens één stevige klim van circa 25 km de Pyreneen overgstoken moeten worden om verder in de heuvels van noordelijk Spanje de weg westwaarts naar Santiago de Compostela te vinden.

Om al die bulten te beteugelen heb ik me een andere fiets aangeschaft met nog meer versnellingen; veertien om precies te zijn en allemaal in de naaf van het achterwiel.(Rohloff)

Ook zit er nu een tassendrager aan het voorwiel zodat ik meer bagageruimte heb en het gewicht beter kan verdelen.

Ik beoog de circa 2500 km af te leggen in een dikke maand tijd. Dit heb ik geschat op basis van de Lourdesrit waarvoor ik 18 dagen nodig had over de circa 1500 kilometer. Ook zal ik trachten een directer dagverslag te schrijven zodat jullie elke dag kunnen lezen en zien wat ik zoal ervaren heb.

Voor nu, nog een tweetal nachtjes slapen….

Leon.

1. Kerry Claus:
    17 mei 2017
    Heel veel succes en plezier met dit fiets avontuur!
  2. Kerry Claus:
    17 mei 2017
    Heel veel succes en plezier met dit fiets avontuur!
  3. Jaak:
    Hey kerel,

Heel veel sterkte en fietsplezier. Kom weer gezond thuis. Blijf je zo veel als mogelijk volgen.

Groetjes Linda & Jaak.
  4. John:
    17 mei 2017
    Veilige reis toegewenst zonder lekke banden.
  5. Mart:
    17 mei 2017
    Goeie reis en hou ons op de hoogte !