Santiago aan het wad

14 juli 2018 - Limbricht, Nederland

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer, gereed voor een nieuw avontuur. Deze keer ga ik op bedevaart naar het noorden van ons land. Meer bepaald naar Sint Jacobiparochie in het noorden van Friesland.

Het genootschap van St Jacobus dat je begeleid als je naar Santiago de Compostela gaat, organiseert deze bijzondere tocht in het kader van 2018 Leeuwarden als culturele hoofdstad van Europa. De tocht is dan ook genoemd als naar Santiago aan het Wad.

Vanuit vier plaatsen in Nederland wordt er gestart en de voor mij voor de hand liggende startplaats is Eijsden in de punt van Zuid Limburg. De route is via knooppunten goed  weergegeven in een mooi kaartenboekje dat tevens geschiedkundige uitleg geeft over de plaatsen die doorkruist worden.

De lijst van deelnemers die aanvankelijk 29 fietsers telde is inmiddels uitgebreid naar 34 stuks. Vanwege de vierdaagse van Nijmegen is de route licht gewijzigd in de buurt van die plaats.

Het is de bedoeling dat ik telken zal overnachten in mijn tentje dat ik op mijn eerdere reizen ook gebruikte. We rijden in zeven-en-een-halve etappe  over een afstand van 663 kilomter. De laatste (halve) etappe is slechts 33 kilometer lang en voert langs het wad. Op 25 juli wordt onze groep met vele anderen ontvangen in Sint Jacobiparochie alwaar een grote tent voor de kerk staat waar een dienst plaats zal vinden. Daarna krijgen we een maaltijd aangeboden en de gelegenheid om (nog meer) ervaringen uit te wisselen.

En daarna is het afgelopen met het officiele gedeelte en worden we ‘los gelaten’. Er is voor die nacht nog de gelegenheid om de tent op te zetten op het plaatselijke kaatsveld.

Indien de weersomstandigheden het toelaten, zal ik dan, al dan niet alleen, via de afsluitdijk naar de kop van Noord Holland fietsen waarna ik de oversteek naar Texel wil maken om aldaar een rondje over het eiland te doen. Daarna  weer terug en via de Noord- en Zuid Hollandse kust naar de Zeeuwse eilanden om via de boot Vlissingen – Breskens in Zeeuws Vlaanderen te komen. Vandaar naar Antwerpen en langs de Belgische-Kempische kanalen weer naar huis. Ik heb me daarvoor nog een een zeven à acht dagen gegund.

Dat is zo ongeveer de bedoeling, of het daarvan komt zullen jullie kunnen lezen op de volgende dagen van mijn blog.

1. Jos Leufkens:
    14 juli 2018
    Succes, wij zullen je avontuurtje volgen.
    Gr. Ria en Jos
  2. Francis:
    Veel succes.
  3. Joke Kreijtz:
    14 juli 2018
    Wij wensen jou veel fietsplezier
    Het leven is als een fietstocht.zonder te trappen.kom je nergens.