Dag 3 Charleville Mézières

19 mei 2017 - Charleville-Mézières, Frankrijk

Vandaag stond in het teken van regen helaas. Poncho aan, poncho uit en dat zo'n tien keer. Hopelijk is dat een van de weinige koude en natte etappes, want dit is geen pretje. De tocht ging lange tijd langs de Maas. Als ik al de weg moest vragen wees de ene persoon me naar links waar ik uiteindelijk naar rechts moest en de andere persoon me rechts wees waar ik eigenlijk links had gemoeten. Dus ik moet wat meer op mijn eigen route vertrouwen, want ik ken de omgeving prima door mijn vorige tocht en vakanties.

Uiteindelijk ben ik prima aangekomen in Charleville Mézières. Daar moest ik op zoek naar de kerk waar ik mijn pelgrimsstempel wilde halen. In eerste instantie kon ik de locatie niet vinden, maar met hulp van twee behulpzame Fransozen kwam ik terecht bij "een druif" die niet begreep wat ik wilde. Uiteindelijk konden de Fransozen haar uitleggen dat ik een stempel wilde. Vervolgens kwam de discussie welke stempel. Mijn idee was doe er maar eentje, maakt niet uit welke. Maar goed, ik heb de stempel nu in mijn pelgrimsboekje. Maar of stempel in het Frans timbre, tampon of poincon is, moet ik nog achter komen.

Eenmaal op de camping aangekomen kwam ik bij de volgende "druif" die me in een achterafhoekje wilde stallen met mijn tent. Na de plaats te hebben bekeken, ben ik teruggegaan naar "druif 2" of ze een grasmachine bij de staplaats leverden....Brandnetels en gras tot mijn knieën. Toen "druif 2" me dom aankeek, heb ik aangegeven dat ik op een andere plaats ging staan. Tent staat en ik heb mezelf verwend met een pasta carbonara.

Morgen met de trein naar Rethel om vervolgens naar Reims te fietsen. daar een stempel halen en dan door naar Epernay. Een lange etappe, vandaar een stukje trein ingecalculeerd.

1. Kees Kreijtz en Joke.:
    19 mei 2017
    So far so good.
    Zijn benieuwd naar het vervolg.
    Gr Kees &Joke.
  2. Jos Leufkens:
    19 mei 2017
    Rechts is toch á droit en links á gauche! En wat die druiven betreft waren die soms "blan(c)(de)? Ach wat doet het ertoe, je tent staat en je hebt je tweede stempel.
    Succes verder morgen met de trein en het vervolg op de fiets.
    Gr. Ria en Jos
  3. Jaak:
    20 mei 2017
    Hoi Leon,

Strempel is poinçon volgend de vertaler.

Groetjes Jaak.
  4. Cor en Rita Toering:
    20 mei 2017
    Hallo Leon, Het heeft even geduurd voordat ik wist wie je was, ik had een email gekregen van Jaak, dus ikmoest het in de Corvairclub zoeken. Wat stoer van je, een geweldige uitdaging die je zeker gaat lukken. Succes van Cor en Rita (Cord)